Blok 1
Verslag SLB gesprek blok 1
Op woensdag 28 november heb ik met Ronald een gesprek gehad. In dit gesprek zijn een aantal competenties naar voren gekomen waar ik aan kan gaan werken om mijzelf te ontwikkelen.
We hebben het gehad over de verschillende personen in mijn werkgroep. Zo zijn er personen in de studie groep die altijd aanwezig zijn en het initiatief tonen in het organiseren van onze diensten, en zijn er personen die minder vaak aanwezig zijn en het ook lekker vinden om de afwachtende houding aan te nemen.
Voor mij is het nu een doel om de personen die graag een afwachtende houding aannemen enthousiast te maken, Zodat ze zelf meer initiatief zullen nemen en het dus meer een gezamenlijk proces wordt.
In het volgende deel van dit verslag heb ik de benodigde competenties uitgewerkt.
SGM 9 : Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering).
In het eerste blok heb ik deel genomen aan verschillende opdrachten waarin ik met mijn studie groep sport en bewegingsactiviteiten moest ontwerpen, organiseren en begeleiden.
Over het ontwerpen kan ik zeggen dat er voor iedereen ruimte is geweest voor zijn mening en dat ik mijn mening ook zeker heb gegeven.
Ik heb geleerd dat ontwerpen het beste werkt als je alles uitwerkt op papier. Op deze manier zorg je ervoor dat de losse flodders in je hoofd een geheel worden en dat je voor je zelf duidelijkheid krijgt.
Qua organiseren heb ik geleerd dat je meerdere deadlines moet stellen en je daar ook aan moet houden.
Wat kan de volgende keer beter?
Ik denk dat het beter is als we in het volgende blok een duidelijke taak verdeling maken zodat iedereen weet wat hij of zij moet doen en daar dus ook verantwoordelijk voor is.
Over het begeleiden kan ik nog niet veel zeggen omdat ik daar nog weinig feedback in heb gehad. Wel kan ik zeggen dat ook daar een duidelijke taakverdeling in moet zijn.
SGM14: Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn)
Door het volgen van de hoor- en werkcolleges van SBG en van wie ben ik, is mijn sportbewustzijn uitgebreider geworden. Ik heb geleerd hoe verschillende soorten sport ingedeeld kunnen worden in de sport familie en heb ik geleerd wat de intrinsieke en extrinsieke waarden zijn.
SGM15: Samenwerken en samenwerkend leren.
Qua samenwerken heb ik geleerd dat als je elkaar eerlijke feedback geeft, je verder komt dan als je dat niet doet. Daar wil ik mee zeggen dat als je ergens mee zit en het op een rustige manier meedeelt, je het beste resultaat boekt.
Dit zou ik graag nog wel willen verbeteren, omdat er ook een aantal momenten zijn geweest waar de verhoudingen in inbreng te veel verschilden.
SGM16: Communicatie.
Communicatie is over het algemeen in dit blok goed verlopen. Bij overleg werd er naar elkaar geluisterd en stond iedereen open voor de ideeën van een ander, zo kwamen wij echt tot een gezamenlijk doel.
In het volgende blok krijgen we te maken met communicatie naar de buiten wereld wat natuurlijk een andere houding vereist. In dit blok wil ik ook meer feedback geven en krijgen zodat ik mezelf kan ontwikkelen.
SGM17: Reflecteren en leren
Wat ik in het volgende blok anders wil doen, is als ik feedback krijg om dan de verbeter punten op te schrijven, zodat ik bij de volgende les/opdracht hier op kan letten en het verbeteren.
Ik heb de uitslag van de theorie toets nog niet binnen dus kan eigenlijk nog niet zeggen of het leren mij goed is afgegaan. Wel kan ik zeggen dat de manier waarop ik geleerd heb mijn beviel. Alleen wil ik in het volgende blok elke week een samenvatting maken zodat ik aan het einde niet nog een keer alles moet doornemen. Dit scheelt een hoop tijd en ik denk dat doordat ik er dan gelijk mee aan de slag ga al in het begin veel meer opsla.
SGM 18: Zelfsturing en zelfwerkzaamheid
De jaren dat ik naar school ging zijn wel even geleden. Hierdoor was het voor mij in het begin wel even zoeken naar de juiste planning. De eerste weken verzon ik ook nog wel het een en ander om steeds mijn huiswerk te ontlopen. Ik maakte de opdracht wel alleen duurde het veel langer dan nodig was, omdat ik er steeds half mee bezig was.
Gedurende het eerste blok heb ik dit veranderd door echt tegen mijzelf te zeggen dat ik nu even vol aan slag moet gaan. Geen bij zaken maar alleen even school. Dit ging redelijk, al valt daar nog winst te boeken.
Op het gebied van communicatie probeer ik mijzelf ook te sturen door voordat ik kritiek geef probeer na te denken over hoe ik dat het beste kan doen.
AMBITIES
Mijn ambities zijn om het volgende blok aan de slag te gaan met de verbeterpunten die aangegeven staan bij de competenties en mijzelf uit te dagen in de moeilijkheidsgraat van het organiseren.